دوستان برای دانستن و آشنایی با تعمید روحالقدس ابتدا به تعدادی از آیات اصلی کتاب مقدس نگاهی می اندازیم و در ادامه بر روی آن صحبت و تهمق خواهیم نمود .
آیات اصلی
مرقس ۱: ۸- ... او (یعنی عیسی) شما را به روحالقدس تعمید خواهد داد.
لوقا ۲۴: ۴۹- ... پس شما در شهر اورشلیم بماند تا وقتی که به قوت از اعلی آراسته شوید.
یوحنا ۱۴: ۱۶-۱۷- و من از پدر سوال میکنم و تسلی دهند های دیگر به شما عطا خواهد کرد.
یوحنا ۲۰: ۲۲ - ... عیسی دمید و به ایشان گفت: «روحالقدس را بیابید.»
اعمال ۱: ۵- ... شما بعد از اندک ایامی به روحالقدس تعمید خواهید یافت.
اعمال ۱: ۸- ... لیکن چون روحالقدس بر شما میاید، قوت خواهید یافت.
اعمال ۲: ۱-۴- و همه از روحالقدس پر گشته، به زبانهای مختلف .... به سخن گفتن شروع کردند.
اعمال ۲: ۳۸-۳۹- پطرس بدیشان گفت: ... و عطای روحالقدس را خواهید یافت.
اعمال ۸: ۱۴-۱۷- پطرس و یوحنا ... دستها بر ایشان (سامریها) گذارده، روحالقدس را یافتند.
اعمال ۱۰: ۴۴-۴۸- ... روحالقدس بر همه آنانی که کلام را شنیدند، نازل شد .... بر امتها نیز عطای روحالقدس افاضه شد.
اعمال ۱۹: ۱-۶- و چون پولس دست بر ایشان نهاد، روحالقدس بر ایشان (افسسیان) نازل شد و به زبانها متکلم گشته، نبوت کردند.
اول قرنتیان ۱۲: ۷-۱۱- ولی هر کس را ظهور روح به جهت منفعت عطا میشود. یکی را به وساطت روح، کلام حکمت داده میشود و دیگری را کلام علم ... و یکی را ایمان ... دیگری را نعمتهای شفا دادن ... یکی را قوت معجزات ... دیگری را نبوت ... یکی را تمیز ارواح ... دیگری را اقسام زبانها و دیگری را ترجمه زبانها.
تعمید روحالقدس چیست؟

شاگردان منتظر دریافت این وعده ماندند و در روز پنطیکاست تعمید روحالقدس را یافتند (اعمال ۲: ۱-۴). آنان با قدرتی که روحالقدس بدیشان بخشید، شروع به تکلم به زبانهای دیگر کردند. و بعدها شاهد آن هستیم که عطایای روحالقدس توسط رسولان و شماسان در کلیسای اولیه به کار گرفته میشود (اعمال بابهای ۳-۹). در عهد جدید به اشخاصی اشاره شده که از سوی روحالقدس عطایای خاص و قدرت مییافتند (اول قرنتیان بابهای ۱۲-۱۴؛ دوم قرنتیان ۱۲: ۱۲؛ اول تیموتائوس ۴: ۱۴؛ دوم تیموتائوس ۱: ۶). یک برداشت اشتباهی که بعضی از عزیزان ایماندار در مورد تعمید روح القدس دارند این هست که وعده و موعود را حکم خداوند عیسی مسیح می نامند که بر شاگردان اعلام گردیده است و استناد خود را بر آیه متی باب بیست و هشت آیه بیست : و ایشان را تعلیـم دهیـد که همه امـوری را که به شما (حکم ) کردهام حفظ کنند. و اینک مـن هـر روزه تا انقضای عالم همراه شما میباشـم.» . مفهوم این آیه یعنی اینکه شاگردان قدیمی تر باید به شاگردان جدید بیاموزند که مأموریت بزرگ را عهده دارشوند و به نوبۀ خود دیگران را شاگرد سازند. هرمسیحی باید از حکم شاگرد سازی تمامی امتها اطاعت کند. دلیل اینکه این همه غیر مسیحی در جهان وجود دارد، این است که بسیاری از مسیحیان از این آخرین حکم خداوندمان اطاعت نکرده اند . کار عمدۀ یک شاگرد چیست؟ اطاعت! عیسی به پیروانش فرمود: «شاگرد سازید و ایشان را تعلیم دهید که همۀ اموری را که به شما حکم کرده ام حفظ کنند ». شاگردی که اطاعت نکند، اصلاً شاگرد نیست.
«مأموریت بزرگ» نه تنها برعهدۀ یازده شاگرد گذاشته شد، بلکه برعهدۀ هر یکی از پیروان عیسی تا ایام کنونی نیز میباشد. عیسی به آن یازده شاگرد گفت که تمامی شاگردان جدید را تعلیم دهید که همۀ اموری را که به شما حکم کرده ام حفظ کنند؛ و در ادامه آیه سرانجام عیسی بعد از آنکه اخرین توصیه را به شاگردانش کرد، وعده و موعودی را به ایشان داد: «اینک من هر روزه تا انقضای عالم همراه شما میباشم.» قبلاً عیسی به شاگردانش گفته بود: «شما را یتیم نمیگذارم، نزد شما میآیم ... از این جهت که من زنده ام، شما هم خواهید زیست و در آن روز شما خواهید دانست که من در پدر هستم و شما در من و من در شما» (یوحنا ۱۴: ۱۸-۲۰).
«مأموریت بزرگ» نه تنها برعهدۀ یازده شاگرد گذاشته شد، بلکه برعهدۀ هر یکی از پیروان عیسی تا ایام کنونی نیز میباشد. عیسی به آن یازده شاگرد گفت که تمامی شاگردان جدید را تعلیم دهید که همۀ اموری را که به شما حکم کرده ام حفظ کنند؛ و در ادامه آیه سرانجام عیسی بعد از آنکه اخرین توصیه را به شاگردانش کرد، وعده و موعودی را به ایشان داد: «اینک من هر روزه تا انقضای عالم همراه شما میباشم.» قبلاً عیسی به شاگردانش گفته بود: «شما را یتیم نمیگذارم، نزد شما میآیم ... از این جهت که من زنده ام، شما هم خواهید زیست و در آن روز شما خواهید دانست که من در پدر هستم و شما در من و من در شما» (یوحنا ۱۴: ۱۸-۲۰).
در زبان یونانی، واژههای بسیاری برای توصیف تجربه تعمید روحالقدس به کار رفته است. «تعمید با روحالقدس» (اعمال ۱: ۵، ۱۱: ۱۶)، «قوت یافتن» (اعمال ۱: ۸) و «نازل شدن» روحالقدس (اعمال ۱: ۸، ۸: ۱۶، ۱۰: ۴۴، ۱۱: ۱۵، ۱۹: ۶) که همگی وعده خداوند میباشند. در عهد جدید، «پر شدن از روحالقدس» (اعمال ۲: ۴، ۴: ۳۱ ۹: ۱۷)، «افاضه شدن روحالقدس» (اعمال ۱۰: ۴۵)، و «یافتن روحالقدس» (اعمال ۸: ۱۵، ۱۰: ۴۷، ۱۹: ۲) اعلام شده است .به این موضوع توجه داشته باشید که همان شاگردانی که در لوقا ۹: ۱-۲، ۱۰: ۹، ۱۷-۱۹ قوت و عطایا را یافتند و مجددا در یوحنا ۲۰: ۲۲ روحالقدس را دریافت کردند، بار دیگر در اعمال باب دوم روحالقدس را یافتند ( اعمال ۱۰: ۴۷). همان شاگردانی که در اعمال ۳: ۴ «پر از» روحالقدس شدند، باز در اعمال ۴: ۳۱ «پر از» روحالقدس گشتند. میتوان مشاهده کرد که به تجارب مختلف میتوان نام واحدی را اطلاق کرد و به یک تجربه واحد میتوان دو یا سه نام مختلف داد.
علاوه بر این، همان تجربه واحد در کتاب اعمال رسولان، در زمانهای مختلف و به طرق مختلف به وقوع میپیوندد. این تجربه گاه پس از ایمان آوردن و پس از دریافت روحالقدس که قبلا به شکلی به فرد داده شده، رخ میدهد (یوحنا ۲۰: ۲۲؛ اعمال ۲: ۴، ۴: ۳۱)؛ گاه پس از ایمان آوردن و چند روز پس از تعمید آب به وقوع میپیوندد (اعمال ۸: ۹-۱۷)؛ بعضی اوقات به هنگام ایمان آوردن و پیش از تعمید آب به وقوع میپیوندد (اعمال ۱۰: ۴۴-۴۸)؛ گاهی نیز پس از ایمان آوردن و چند دقیقه پس از تعمید آب رخ میدهد (اعمال ۱۹: ۱-۶). برای برخی، روحالقدس هنگامی نازل میشود که بر ایشان دست نهاده شود (اعمال ۸: ۱۷، ۹: ۱۷، ۱۹: ۶؛ دوم تیموتاوس ۱: ۶)؛ و برای برخی دیگر، نزول روحالقدس بدون نهادن دست بر ایشان صورت میگیرد (اعمال ۲: ۴، ۴: ۳۱، ۱۰: ۴۴).
بنابراین، با بررسی این آیات، در مییابیم که روحالقدس میتواند به اشکال مختلف بر یک ایماندار نازل شود و به طرق مختلف در وی کار کند. روحالقدس در نحوۀ عمل کردن مختار است، و انسان نمیتواند قوانین مورد علاقه خود را بر او تحمیل کند. موضوع اصلی این است که آیا قدرت روحالقدس به شکل آشکار در زندگی مان دیده میشود یا نه. ما باید دعا کنیم که این قدرت به شکلی در زندگی مان دیده شود (اعمال ۸: ۱۴-۱۷، ۹: ۱۷). روحالقدس به هر طریقی عمل کند، ما باید خدا را بخاطر عملکردش شکر کنیم.
در کلیسای اولیه این باور وجود داشت که هنگامی که رهبران کلیسا به شکلی که در اعمال ۸: ۱۴-۱۷ توصیف شده، بر مسیحان دیگر دست میگذارند، آنان به طریقی خاص قدرت و عطایای روحانی را دریافت میکنند. کلیسای اولیه بر این باور بود که این تجربه، تجربهای مجزا از ایمان آوردن و تعمید آب بود. در چندین قرن اول تاریخ کلیسا، این دیدگاه در کلیسا دیدگاه غالب بود. پس درمیابیم که تعمید روح القدس یک وعده از طرف عیسی مسیح خداوند می باشد نه یک حکم .
همه مسیحیان ایمان دارند که روحالقدس در وجود هر کسی که به عیسی ایمان آورد، حضور دارد (رومیان ۸: ۹؛ افسسیان ۴: ۳۰). بسیاری از مسیحیان همچنین معتقدند که ما روحالقدس را در تعمید آب و شام خداوند به طریقی خاص دریافت میکنیم (اول قرنتیان ۱۰: ۲-۴، ۱۲: ۱۳؛ تیطس ۳: ۵). برخی دیگر نیز معتقدند که روحالقدس میتواند به شکلی خاص و برای خدمتی خاص همچون خدمت شبانی، شماسی یا بشارت (اعمال ۶: ۶، ۱۳: ۲-۳؛ اول تیموتائوس ۴: ۱۴؛ دوم تیموتائوس ۱: ۶)، یا برای دریافت قدرت مضاعف و تشویق و دلگرم شدن عطا شود (اعمال ۴: ۳۱).
خلاصه
هنگامی که ما در مورد قدرت و عطایای روحالقدس میاندیشیم، باید به یاد داشته باشیم که ۱) این قدرت و عطایا به جهت منفعت همگان (اول قرنتیان ۱۲: ۷، ۱۴: ۳) و برای قدرت یافتن به جهت شهادت دادن به دیگران، داده شده است (اعمال ۱: ۸)؛ و ۲) این قدرت و عطایا باید با محبت و به شکلی مهار شده مورد استفاده قرار گیرند، در غیر این صورت، هیچ ارزشی ندارند (اول قرنتیان ۱۳: ۱-۳، ۱۴: ۴۰)؛ و ۳) این عطایا باید طلبیده شوند و نباید منع گردند (اول قرنتیان ۱۲: ۳۱، ۱۴: ۱، ۳۹)؛ و ۴) این عطایا نباید ما را از هم جدا سازند (اول قرنتیان ۱۲: ۴-۶). علیرغم وجود باورهای متفاوت در مورد عطایای روحالقدس، ما در مسیح خواهر و برادر یکدیگر هستیم. در مسیح ما یک هستیم (اول قرنتیان ۱۲: ۱۳، غلاطیان ۳: ۲۷).
آمین
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
امیدوارم اقامت خوبی را بر صخــره نجات ایران ، سپری کرده و مکانی بجهت دریافت برکاتی روحانی برای قلبهای شما عزیزان بوده باشد . برادر ، خواهر و دوست حق جوی عزیز ، شما میتوانید از طریق تماس با ما ( در ستون سمت راست ) با ما در مکاتبه باشید. سئوالات خود را در ارتباط با کتاب مقدس و ایمان مسیحی و رشد روحانی درمیان بگذارید و ما سعی خواهیم کرد که در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان باشیم. همچنین می توانید ما را با نظرات و پیشنهادات خوبتان در قسمت پایین یاری نمائید. فیض و برکت خداوندمان عیسی مسیح با شما گلهای باغ پدر آسمانی باشد و بماند تا ابدالاباد . آمین . به امید دیدار مجدد شما عزیزان بر صخره نجات ایران »